Handicapafdelingen

Handicapafdelingen blev etableret i 2009 for at give senhjerneskadede (efter apopleksi, trafikskader, alkoholskader o. lign.) mulighed for socialt samvær, sund motion og udvikling af deres fysiske og sociale færdigheder. Afdelingen er i dag en etableret del af Silkeborg Roklub.

Handicapafdelingen har 24 medlemmer, og der er venteliste. Afdelingen er medlem af Dansk Handicap Idræts Forbund (DHIF) og har én plads i handicapudvalget under Dansk Forening for Rosport. Handicapafdelingen er kendt blandt ergoterapeuter, fysioterapeuter og hjemmevejledere i Silkeborg Kommune som et seriøst, alsidigt og godt tilbud.

Målet for afdelingen er:

• At vedligeholde/forbedre de hjerneskadedes fysiske niveau
  • At være et tilholdssted med trivsel, venskab og hygge
  • At skabe rammer for deltagelse i forenings- og klublivet på egne præmisser
  • At højne livskvaliteten hos de handicappede, samt mindske antallet af ensomme handicappede i lokalsamfund.

Kendetegnende for afdelingen er det store fællesskab og sociale element. Afdelingen drives af 5 frivillige, der alle har været roere i mange år.  Træningen foregår i klubbens motionsrum, hvor der er romaskiner, løbebånd, motionscykel og småredskaber. Der er træning 2 formiddage ugentligt, og efter træningen er der altid hygge med kaffe og lidt mad. Der er ingen aldersgrænse for medlemmer.

Træningstider: tirsdag og torsdag kl. 9 til 12.

Om sommeren kommer de, der fysisk og mentalt kan magte det, på vandet efter at have aflagt 300 meter svømmeprøve.

Der er ro-instruktion på vandet begge dage, dog kun i sommerhalvåret og når vejret tillader det.

For mere information kontakt: Irene Sørensen: 86 82 78 12 / 53 63 84 12 Birthe Nyholm: birthe.nyh@gmail.com

Jubilæumsskrift

Læs jubilæumsskriftet fra Handicapafdelingens 10 års jubilæum her: