Kæntringsøvelse i Silkeborg Roklub

10. august 2017 09:30 , af Helle Poulsen

I traditionens tro afholdte Silkeborg Roklub kæntringsøvelse onsdag den 9. august ved De Små Fisk. Hele 16 roer bestående at både kaniner og garvede roer havde trodset blæsten for at gennemføre kæntringen. Der var da lidt en nervøs og spændt stemning over, hvorledes det hele skulle foregå, men dertil guidede vores rutinerede roer Frank Havn og Lars Bomholt alle mand godt igennem, om hvad der skulle ske, og hvad der især skal være øget opmærksomhed omkring, hvis man skulle komme til at befinde sig i vandet.

Det var alt i alt en rigtig god aften, hvor vi alle lærte en masse og blevet endnu mere sikre i, hvad der skal ske ved en kæntring.

Til jer, der ikke var med, er der her en lille opsummering af, hvad I skal gøre:

1. Styrmanden samler sit mandskab og sikre sig de er OK
  2. Vestene hives ud af båden og tages på (Det er en god ide at øve dette, så I ved hvorledes det gøres lettes muligt)
  3. Årerne og alle nødvendige løsdele, f. eks roret og bådshagen findes og fastgøres til en fangline
  4. Styrmanden fordeler mandskabet ved stævn og agterende. En, ofte den mindste, pladsers ved midten for at kunne få fat i kølen og trække båden rundt
  5. På kommando løftes der i enderne, mens der trækkes rundt i kølen. Båden kommer let rundt og ligger så rigtigt igen.
  6. Tag øsekaret og hænder i brug for at få vandet ud.
  7. Første roer kravler op ved styrmandssædet, når der er fjernet tilstrækkeligt med vand. (Styrmanden bør sende svageste roer op først. Stærkeste roer til sidst)
  8. Der øses fortsat og de næste kravler op i båden, som vandet kommer ud. Hjælp hinanden med at komme op.
  9. Husk hele tiden, at båden skal holdes i balance, ellers kommer der mere vand ind eller i værste fald kan båden kæntre igen.
  10. Sidste mand sørger for, at årene og løsdele kommer med op i båden igen.
  11. Båden øses nu så tom, at den kan ros ind.

Se evt. denne video

Hvis I skulle kæntre, skal I altid have vejr, vind og vandtemperaturen med i jeres overvejelser. Det betyder, at hvis vandet er koldt, skal I se at komme op i båden så hurtigt som muligt, ro ind til land og tøm båden der i stedet.

Det er desuden vigtigt at få underrettet politi og klubben om, at der er sket en kæntring, og om I er OK. Dette skal gøres da, der kan være nogle, der har set uheldet og indberettet det og derved igangsat en større redningsaktion. Eller hvis andre skulle finde jeres ”vragdele” senere, og de også igangsætter en redningsaktion, hvilket der ikke vil være grund til.

I ønskes alle en sikker og god tur på vandet!